Przyjmowanie interesantów w Referacie Spraw Obywatelskich
wyłącznie po wcześniejszym umówieniu się.
Umówienie terminu - tel. 91 884 90 23
Jeśli Twój dowód osobisty zaginął lub został uszkodzony albo skradziony zgłoś to jak najszybciej. Utratę dowodu lub uszkodzenie zgłosisz osobiście w dowolnym urzędzie gminy, przez Internet, a jeśli przebywasz za granicą - osobiście, listownie lub faksem - w konsulacie.
Jeśli myślisz, że Twój dowód się odnajdzie, możesz czasowo zawiesić swój dowód i wycofać jego zawieszenie zarówno w urzędzie jak i przez Internet (dotyczy wyłącznie e-dowodu).
Utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego może zgłosić każdy, kto zgubił swój dowód osobisty.
Wymagane dokumenty:
W urzędzie
Przez Internet
Utratę dowodu lub uszkodzenie możesz również zgłosić przez Internet na stronie obywatel.gov.pl, ale musisz mieć profil zaufany na platformie ePUAP lub bezpieczny podpis elektroniczny.
Zgłoszenie przez Internet musisz przesłać do urzędu gminy, który wydał Ci dowód osobisty.
Miejsce złożenia dokumentów:
Utratę dowodu lub uszkodzenie możesz zgłosić w dowolnym urzędzie gminy.
Termin i sposób załatwienia:
Po otrzymaniu zgłoszenia Twój dowód osobisty zostanie unieważniony. Jeśli utratę lub uszkodzenie dowodu zgłosiłeś w urzędzie - otrzymasz zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu. Jest ono ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące. Jeśli utratę lub uszkodzenie dowodu zgłosiłeś przez Internet - zaświadczenie zostanie Ci wydane, jeśli zaznaczysz to w formularzu. Po zgłoszeniu elektronicznym musisz przekazać uszkodzony dowód pocztą lub osobiście do urzędu, do którego wysłałeś zgłoszenie.
Zawieszenie - dotyczy jedynie e-dowodu
Jeśli nie masz pewności, czy Twój dowód został definitywnie utracony możesz go zawiesić na maksymalnie 14 dni. Po tym okresie, jeśli nie cofniesz zawieszenia, Twój dowód straci ważność. Możesz to zrobić osobiście w dowolnym urzędzie gminy lub przez Internet - tylko w organie, który wydał dowód.
Dla dziecka do 18. roku życia lub innej osoby całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionej zawiesić dowód lub cofnąć zawieszenie może rodzic, opiekun, kurator lub pełnomocnik na mocy pełnomocnictwa szczególnego. Kurator i pełnomocnik do zgłoszenia dołączają odpowiednio: pełnomocnictwo lub dokument stwierdzający ustalenie kurateli; w zgłoszeniu elektronicznym - odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów.
Zawieszenia i cofnięcia zawieszenia ważności dowodu dokonasz na formularzu "zgłoszenie zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym", "zgłoszenie cofnięcia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym" w sposób opisany przy zgłoszeniu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
Opłaty:
Zgłoszenie utraty/uszkodzenia dowodu osobistego jest bezpłatne.
Uwagi:
Posiadacz dowodu osobistego, w przypadku odnalezienia dowodu zgłoszonego wcześniej jako utracony, ma obowiązek niezwłocznie zwrócić go do organu, który wydał dokument.
Podstawa prawna:
Referat Spraw Obywatelskich
TELEFON +48 91 884 90 23 |
|
FAX +48 91 311 95 10 w. 22 |