Światowy Dzień bez Tytoniu to akcja, którą zainicjowano na Konferencji WHO w roku 1988 w Madrycie. Każdego roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) stara się w tym dniu zwrócić uwagę na przygotowania państw członkowskich do wprowadzenia nowych, jednolitych, wystandaryzowanych opakowań wyrobów tytoniowych. Jednolite opakowania są ważnym środkiem zmniejszenia popytu na wyroby tytoniowe zmniejszają atrakcyjność papierosów, ograniczają stosowanie opakowań jako formy reklamy i promocji wyrobów tytoniowych, a także zwiększają skuteczność profilaktyki i ostrzeżeń zdrowotnych. Jednolite opakowania nie zawierają logo, kolorów, firmowych obrazków lub informacji reklamujących/ promujących dany wyrób tytoniowy.

Głównymi zamierzeniami tegorocznego obchodu Światowego Dnia bez Tytoniu są:
-podkreślenie roli jednolitych opakowań jako części całościowego i wielosektorowego podejścia do ograniczania palenia tytoniu na świecie;
-dostarczenie rzetelnych i przekonujących informacji na temat jednolitych opakowań;
-zachęcenie państw członkowskich do wzmocnienia działań związanych z pakowaniem i etykietowaniem opakowań, a także ograniczenie reklamowania, promowania i sponsorowania wyrobów tytoniowych;
-pomoc państwom członkowskim przed ingerencją przemysłu tytoniowego w procesy polityczne związane z ujednoliceniem opakowań.